top of page

Cursussen/masterclass
De Kunst van het Zien
 

* DE KUNST VAN HET ZIEN

In deze cursus “De Kunst van het Zien” gaan we ons verdiepen in het werk en manier van werken van een aantal beroemde fotografen, vanaf opkomst van de fotografie tot heden.

Iedere les vertel ik iets over een fotograaf en bied veelal ook een (internet-) link naar een documentaire over deze fotograaf, zodat je je nog meer in deze fotograaf kunt verdiepen.

Jij kunt deze handschriften gaan ontdekken en een eigen voorkeur ontwikkelen en tenslotte eigen handschrift.

Bij iedere les hoort een opdracht, waarin je door de ogen van de behandelde fotograaf, zelf in het ’nu’ gaat fotograferen.

 

Deze cursus zal ik ONLINE aanbieden, ALSOOK LIVE!!

 

* MODULE als vervolg op 'De Kunst van het Zien':

Ook tijdens deze lessen komen bekende fotografen aan bod, fotografeer je 'door de ogen van' en m.b.v. basistools van photoshop leer je je beelden te versterken

 

* MASTERCLASS (start begin 2023)

Verhalende fotografie

aan de hand van thema's

series

documentair

Informatie m.b.t.

 

cursus ‘De Kunst van het Zien'

 

Als eerste, voor deze cursus hoef je niet persé in het bezit te zijn van een camera met de nieuwste snufjes. Heb je helemaal geen camera, geen enkel probleem, je maakt je foto’s dan met je telefoon.

Nu hoor ik je denken.. “maar ik wil betere foto’s leren maken”, nou, dat komt goed uit, want dat zal ook gaan gebeuren. 

Want wat betekent ‘betere foto’s leren maken?’ Betekent dit voor jou dat je meer leert over de techniek van je camera, over instellingen die je in verschillende situatie kunt gebruiken?

Hierover is op internet van alles te vinden. Maar… zo leer je je techniek beter beheersen, wat niets wil zeggen over “goede (betere) foto’s”. 

Een technisch perfect plaatje, kán nietszeggend zijn.

 

Ooit in een ver verleden heb ik foto’s mogen maken bij een lezing van Paul Huf. (Hij was jarenlang 'het boegbeeld' van de Nederlandse fotografie)

Als ik aan het werk ben, ben ik zo gefocust op wat ik zie en hoe ik dit vast wil leggen, dat ik niet hoor of zie wat er om me heen gebeurt, zo ook deze keer niet. Heel jammer want ik had graag het hele verhaal dat Paul Huf vertelde, gehoord. Toen ik klaar was met fotograferen, kon ik nog even luisteren en een zin is me altijd bijgebleven, nl “techniek kan een belemmering zijn voor het vangen van een moment”!

Ik heb deze zin onthouden, opgeslagen, toen niet wetende hoe belangrijk deze woorden voor mij zouden worden. Fotografie gaat (voor mij) namelijk over de inhoud van het beeld. Over het vertellen van een verhaal en het vangen van een emotie in het beeld. Fotograferen (in) het moment! Verrassen en verder kijken dan naar datgene dat je op het eerste moment ziet.

 

Ik zou je heel graag willen leren hoe je ‘inhoudelijk’ betere foto’s kunt maken.

Het gaat om leren kijken en tenslotte ‘ZIEN’.

 

Een esthetisch mooi beeld, is qua compositie, licht, standpunt e.d. perfect, maar het verhalende element ontbreekt vaak. Er gebeurt niets in de foto, waardoor toeschouwers dan ook niet geraakt worden. Een foto die alleen feiten weergeeft spreekt niet tot onze emotie. Daarom is er een verhaal in het beeld nodig dat onze aandacht trekt en vasthoudt, waardoor het gaat leven, interessant wordt. 

 

Het is belangrijk dat je je afvraagt “wat je wil laten zien en hoe”. Dit ‘hoe’ gaat over de ‘aandachtspunten’ die jij belangrijk vindt, zoals bv compositie, standpunt, licht, kleur of zwart-wit. Door telkens op deze manier te werk te gaan, ontwikkel je een eigen manier van kijken, van laten zien, een eigen ‘handschrift’. 

 

Maar..

Om zover te komen, zul je je eerst moeten verdiepen. 

Waar komt deze verhalende fotografie vandaan. Dus waar ligt de oorsprong, vergelijk bv met schilderkunst, en hoe hebben schilderkunst en fotografie elkaar beïnvloed. Hoe gingen fotografen vanaf die tijd om met fotografie. Je gaat ontdekken dat de verhalende fotografie vooral gaat over ‘straatfotografie’, maar ook geënsceneerde fotografie en portretfotografie met een verhaal. Zelfs een beroemde landschapsfotograaf komt aan bod en hoewel het in zijn fotografie niet direct gaat om een verhaal in het beeld, weet hij je te raken door ‘zíjn’ manier van kijken en werken.

Heel veel bekende fotografen (vanaf rond 1900 tot nu) benaderen deze onderwerpen allemaal op hun eigen manier. Iedere fotograaf heeft hierdoor een eigen handschrift gekregen.

 

In deze cursus “De Kunst van het Zien” gaan we ons verdiepen in het werk en manier van werken van een aantal beroemde fotografen, vanaf opkomst van de fotografie tot heden.

Iedere les vertel ik iets over een fotograaf en bied veelal ook een (internet-) link naar een documentaire over deze fotograaf, zodat je je nog meer in deze fotograaf kunt verdiepen.

Jij kunt deze handschriften gaan ontdekken en een eigen voorkeur ontwikkelen en tenslotte eigen handschrift.

Bij iedere les hoort een opdracht, waarin je door de ogen van de behandelde fotograaf, zelf in het ’nu’ gaat fotograferen. 

Het grootste deel van de les bestaat uit het samen bekijken en bespreken van jullie werk. Ik geef ieder persoonlijk feedback.

Door te kijken naar elkaars werk, zie je weer meer en leer je het meest.

 

Ik hoop dat ik jullie met deze cursus kan gaan inspireren, dat jullie net zo enthousiast worden als ik over fotografie met inhoud!

 

bottom of page